Wat mij geholpen heeft tijdens mijn bevalling

Het is het aller prachtigste om je baby in je armen te mogen sluiten. Maar zoals we weten is een bevalling heel hard werken. Geregeld vertel ik vrouwen die nog moeten bevallen wat mij heeft geholpen en wat ik een eventuele volgende keer weer hetzelfde zou doen. Graag deel ik dit ook nu hier!

Vertrouwen hebben in je lichaam
Ik kan best een stresskip zijn maar gek genoeg was ik tijdens mijn bevalling relaxt. Ik had me voorgenomen om de pijn toe te laten en me goed te blijven concentreren op mijn ademhaling. Toen ik bijna bij mijn persweeën was had ik hier moeite mee. Ferri en de verloskundige hebben toen mee geademd en dit werkte goed voor mij. Het maakt dus niet uit in wat voor ritme je ademt of puft, als het maar rustig en regelmatig is. Zo hield in de controle over mijn lichaam. Ik ademde de pijn naar “beneden” weg in plaats van hoog in mijn lichaam.  Ik weet trouwens dat ik mezelf tijdens mijn weeën voorhield ‘Oh dit valt wel mee, het is zo weg’. Een beetje mezelf voor de gek houden dus maar het werkte een groot deel van mijn bevalling wel haha.

Een rustige plek
Een verloskundige zei eens tegen mij; ‘Je kunt toch ook niet intiem zijn met je man terwijl er allemaal mensen staan toe te kijken? Dat werkt dus ook vaak zo met bevallen’.
Ik zag er heel erg tegenop om te bevallen in het ziekenhuis waar je met (meer dan thuis) mensen om je heen je kind aan het baren bent. Het liefste wilde ik thuis bevallen maar ook in bad. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een geboortehotel (Geboorte- en kraamhotel Amsterdam) waar Véda in stilte en rust in bad geboren is.

Eten en drinken
Ik was bang om misselijk te worden tijdens mijn bevalling en wilde niet te veel eten. Mijn bevalling begon in de ochtend en toen heb ik een appel gegeten en een lichte cracker. Omdat Véda er begin middag al was, was dit goed te doen. Ik had van die zoute staafjes bij die ik af en toe at (snel duizelig) en ook wat fruit mee. Wanneer je bevalling lang duurt moet het motortje wel blijven branden dus eet als het kan af en toe iets van fruit of iets lichts. Ik had een flesje water in de vriezer gegooid die ik eruit haalde toen de bevalling was begonnen. Tussen mijn weeën door nam ik een slokje koud water en een slokje sportdrank of limonade. Dit ging prima zo!

Persen
De eerste 2 persweeën lag ik op m’n rug en dacht; ‘Dit gaat ‘m niet worden’. Toen ben ik op mijn knieën gaan zitten en merkte dat dit een veel betere houding was. Kijk wat voor JOU de beste houding is om te baren, niet voor anderen. Dat kan dus op allerlei manieren zijn.

Moet je nog bevallen; zet ‘m op! Heb vertrouwen in jezelf en bedenk dat er nog nooit een kind is blijven zitten. Je lichaam is erop gebouwd en je kunt dit. Let wel op; wat voor mij werkt hoeft natuurlijk niet zo voor jou te zijn (geweest). De één bevalt liever in een ziekenhuis en voelt zich daar juist veilig en prettig bij. Ik wilde zelf geen pijnbestrijding maar hoe fijn is het dat het wel vaak mogelijk is. Alles is goed! Daarbij komt ook dat geen één bevalling hetzelfde is. De ene bevalling lijkt wel eindeloos te kunnen duren terwijl de ander er in een wervelwind is. Het is hoe dan ook een hele grote prestatie.

Check trouwens ook mijn bevallingsverhaal!

2019-01-19T09:18:30+00:00 januari 19th, 2019|The Mom Life, Zwanger|0 Comments

Leave A Comment